„Megpróbáljuk egyengetni a szerencsejáték-függő útját, hogy ne akadjon el az intézményrendszerben”
A Ökumenikus Segélyszervezet egészen egyedi szolgáltatása, hogy az országban hét városban üzemeltetnek a szerencsejáték-függőségben szenvedőknek és családtagjaiknak információs pontokat. Nem egyszerűen információt adnak, hanem abban is segítik az érintetteket, hogy ne bizonytalanodjanak el, ne akadjanak el az intézményrendszerben. A program szakmai vezetőjével, Figeczki Tamással beszélgettünk.
Milyen segítséget nyújtotok a szerencsejáték-használati zavarban szenvedők számára?
Fontos programelem, hogy az érintettek számára is segítséget nyújtunk. Segítő csoportokat szerveztünk több városban, érintetteknek és hozzátartozóknak is. Ezek nyitott csoportok, ahol a résztvevők segíteni, erősíteni tudják egymást problémáik megoldásában. Néhány éve indítottuk információs pontjainkat, hogy hathatós segítséget nyújthassunk az érintetteknek.
Hány ilyen információs pont van? Mit nyújtanak ezek?
Budapesten, Debrecenben, Miskolcon, Kaposváron, Orosházán, Sopronban és Szolnokon hoztunk létre ilyen információs pontokat. Ezek közül több eleve szenvedélybetegekkel foglalkozó intézmény, így a profiljukba is beleillik ez a fajta szolgáltatás. Az a célunk, hogy speciálisan erre a problémakörre szakosodott információs bázissal, tudással rendelkező pontok jöjjenek létre, ahol az érintetteket és a hozzátartozójukat pontosan tudják tájékoztatni a lehetőségeikről, a megfelelő kezelési helyekről, azokról a szakemberekről, akik segítséget tudnak nyújtani.
Kik szokták ezeket felkeresni?
Három célcsoport van. A szerencsejáték-függők, a hozzátartozók és azok az érdeklődő szakemberek, akiknél ez a probléma megjelenik és esetleg nincs kellő információjuk a helyzet megoldására. Ezeknek az információs pontoknak a hatóköre nem korlátozódik az adott településre, hanem a környékbeliekre is kiterjed. Az eddigi tapasztalatokban a statisztikák azt mutatják, hogy adott esetben átterjedhet akár a határon túl is, Debrecenben például Romániából is volt megkeresés.
Mikor, hogyan lehet Önöket felkeresni?
Ezek az információs pontok alapvetően normál üzemben működnek, reggel 8-tól délután 4-ig. Akár személyesen, akár telefonon is lehet kérdésekkel hozzánk fordulni. Sokszor valóban csak tájékozódásként keresik meg az információs pontot, ugyanakkor legalább annyian vannak, akik további segítségre is szorulnak. Velük előre megbeszélt időpontokban történik a találkozás. Az ott dolgozó szociális szakemberekkel át tudják beszélni, hogy leginkább milyen segítségre lenne szükségük. Nem feltétlen orvosi segítség kell a hozzánk fordulóknak. Össze lehet hozni a családot. Közösen meg lehet beszélni, hogyan lehet kijönni ebből az egészből. Van, amikor szülőkkel. Van, amikor élettárssal. Van, hogy az egész család be tud jönni és megpróbálunk közösen stratégiákat kidolgozni.
Tervezik valahogyan továbbfejleszteni ezeket az információs pontokat?
A vírus kapcsán kialakult most egy sajátos helyzet. Telefonon működtek az információs pontok, így akár egy adott hely is elég lett volna. Ha helyre áll a helyzet, akkor újra tudunk egyéni esetkezelést folytatni. Ehhez egy hálózatszerű működésre van szükség, hogy elérhető távolságra legyen egy információs pont. Ehhez ez a jelenlegi hét kevés. Az ideális az lenne, ha megyénként lenne egy-egy ilyen hely és ezeket a szenvedélybeteg problémával foglalkozó intézményekhez tudnánk kapcsolni. Nem csak információt nyújtunk, hanem esetkezelést, konzultációt is biztosítunk a hozzánk fordulóknak és amennyiben más intézmény bevonása szükséges, akkor segítjük őt megtalálni a számára legmegfelelőbb kezelőhelyet és a továbbiakban is tartjuk a kapcsolatot, hogy az esetleges elakadásokat kezelni tudjuk.
Van valamilyen utánkövetés is ebben a folyamatban ezek szerint?
Kapcsolatot tartunk a hozzánk fordulókkal, hogy hol tart a folyamat; változtassunk-e valamit az irányon; esetleg újra előkerült a probléma. Nem szeretnénk egy olyan információs vonal lenni, ami csak címeket és telefonszámokat ad az odafordulóknak, hanem igyekszünk átbeszélni, hogy mi lenne a legjobb segítségnyújtási mód. Igyekszünk mindig visszacsatolást kérni az intézményektől is és a segítségért fordulótól is, hogy eredményes volt-e a segítségnyújtásunk, a tájékoztatásunk.
Ez egy hatalmas segítség, hogy ilyen szinten kézen fogtok és vezettek egy szerencsejáték-függőt. Tapasztalat hiányában néha elveszettnek érezheti magát az ember az ellátó rendszerben.
Megpróbáljuk egyengetni az útját. Megkeressük a megfelelő szakembereket, akiktől kérünk időpontot. Konkrét emberekhez, konkrét időpontra küldjük a segítséget kérőket. A társintézmények esetében igyekszünk személyes kapcsolatokat kiépíteni, így a segítségre szorulókat is konkrét szakemberekhez tudjuk irányítani, ami követhetőbbé teszi a segítő folyamatot.